Aplikacja 2, turbozespoły o mocy 225MW
- 9 torów drgań bezwzględnych, mierzona jest prędkość drgań (na wybranych łożyskach w dwu kierunkach)
- 2 torów drgań względnych, sześć łożysk w dwu osiach,
- mimośrodowość
- 2 tory pomiaru przesuwu osiowego
- 2 wydłużenia bezwzględne korpusu
- 3 wydłużenia względne
- 2 tory do pomiaru stopnia otwarcia zaworu
- pomiar prędkości obrotowej
- znacznik fazy
Stan dynamiczny maszyny nie był najlepszy. Na łożyskach turbiny pojawiały się okresowo wysokie drgania szczególnie na łożysku 1. Zauważono że drgania wału w łożysku 1, przy wysokich mocach okresowo wzbudzają się z częstotliwością równą ½fo z amplitudą przewyższającą amplitudę fo. Zainstalowany system pozwolił on na bezpośrednią obserwację zachowania się wału we wszystkich łożyskach (obserwacja „żywej” trajektorii i widma). Okazało się, że pojawienie się drgań o częstotliwości ½fo, bezpośrednio poprzedza zakłócenie „klina olejowego” (częstotliwości w przedziale 23-25Hz). Praca staje się niestabilna i następuje gwałtowne wzbudzenie częstotliwości 25Hz. Zjawiska takie zaobserwowano przede wszystkim na łożyskach 1 i 3.
Pojawienie się częstotliwości ½fo, jak również „szczątkowych 3/2fo mogło świadczyć o lokalnych przytarciach lub nadmiernych luzach. Jednak analizując rozruch maszyny okazało się, że w przedziale obrotów 1450 do 1650 następuje wzrost drgań o charakterze rezonansowym.
W związku z tym należało domniemać, że zakłócenie „klina olejowego” powoduje wzbudzenie drgań rezonansowych. Pozostało pytanie dlaczego takie zakłócenie generuje się przy wysokich mocach ?. Prawdopodobnie następuje odciążenie łożyska.
Przeanalizowano położenie wału, trajektorii i wektora drgań we wszystkich łożyskach. Dokonano analizy zmian termicznych korpusów łożysk na podstawie wskazań czujników drgań względnych przy studzeniu maszyny i fundamentów. Wniosek nasunął się sam. Problem powstał nie z winy łożyska numer 1, lecz z nieprawidłowej linii wału po nagrzaniu maszyny. Wprowadzono korekty położenia łożysk numer 3 i 4. Uzyskano zdecydowaną poprawę stanu dynamicznego maszyny.